Moskova pohjoisessa pääkaupungissa: Kaikki raiteet vievät Moskovaan

Juna saapuu Moskovan rautatieasemalle ja oletkin Pietarissa. Hetkinen? Päältä päin näyttää kuitenkin siltä, että olisit Leningradin asemalla Moskovassa.  Vuodet eivät ehkä ole veljeksiä, mutta nämä asemat ovat.

Pietarin vanhin säilynyt rautatieasema Moskovan asema ja Moskovan ensimmäinen rautatieasema Leningradin asema rakennettiin 1840-luvun lopussa saman arkkitehtiparin projektina lähes identtisiksi.

Kun alun perin kumpikin nimettiin vielä Nikolain asemaksi niin sotku oli valmis. Vuonna 1851 matkan aikana tosin ehti arpoa määräasemaa melkein 22 tunnin ajan, kun nykyään matka taittuu Sapsanilla vajaassa neljässä tunnissa.

Puolentoistasadan vuoden aikana asemia on laajennettu eri tavoin, mutta esimerkiksi asemien 60- ja 70-luvuilla rakennetut pääsalit muistuttavat vieläkin aika lailla toisiaan.

Erojakin toki löytyy. Pietarissa on karisteltu neuvostomenneisyyttä pois korvaamalla vuonna 1993 V.I. Leninin pää Pietari Suuren pystillä. Moskovassa taas kommunismin kestosuosikki tervehtii vieläkin pääkaupungin vieraita.

Moskovan asema voittaa silti Leningradin veljensä mennen tullen. Sen seinällä olevasta rautatieyhteyksien kaaviosta ei tahdo saada katsetta irti. Supervalta jätti jälkeensä yhden maailman laajimman rautatieverkoston. Junalla pääsee aina Varsovasta ja Odessasta Ulan Batoriin, Pjongjangiin ja Pekingiin. Kiskoja riittää yhteensä 86 000 kilometriä, ja kaiken keskellä on Moskova.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: